vrijdag 24 februari 2012

Dichtmazen

Mazen is eigenlijk het met de hand nabootsen van een gebreide toer. Je kunt hiermee bijvoorbeeld de laatste toer van een krans vastmaken aan de eerste toer (die gebreid is op een voorlopige opzet), op zo'n manier dat je later onmogelijk kunt zien waar je eigenlijk was begonnen. Perfect gewoon.

Eigenlijk is het niet eens moeilijk. Houd gewoon in gedachten hoe een gebreide steek eruit ziet.
Houd de twee toeren die aan elkaar gemaasd moeten worden, tegen elkaar. Het breiwerk op de foto is gebreid op een voorlopige gehaakte opzet, en de andere kant zit nog op de breinaald. Als je een ronde toer (zoals bij een krans) wilt dichtmazen, is het handiger om de laatste toer even op een hulpdraad te nemen.



'Open' de gehaakte ketting lossen door het uiteinde terug te halen. Haal de ketting lossen voorzichtig uit totdat je bij het breiwerk bent gekomen.









Neem een stompe naald en steek die van rechts naar links door de eerste steek op de naald.










Nu komt eigenlijk het moeilijkste gedeelte: uitvinden hoe de eerste steek in elkaar zit aan de andere kant... Het losse eindje van de opzet is eigenlijk de eerste helft van de eerste steek die je nodig hebt. Als je goed naar je breiwerk kijkt, zie je misschien wat ik bedoel, anders ga je gewoon hier verder: steek de naald van de averechte kant af naar de rechte kant langs het garen van de opzet in de eerste hele steek. Haal de gehaakte losse voorzichtig weg.


Trek voorzichtig aan, totdat je een mooie steek ziet ontstaan, steek de naald daarna van voor naar achter in de eerste steek om de steek af te maken. De naald gaat daarna van rechts naar links (averecht) door de volgende steek op de naald, om te beginnen met de tweede steek. Trek de draad weer door.
Nu weer aan de andere kant. Steek de naald van boven naar onder door de eerste hele steek, daarna langs de gehaakte opzet in de volgende steek, van de averechte kant naar de rechte kant.
En zo door, op en neer, steeds een steekje verder. Geniet van het resultaat:


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen