vrijdag 24 februari 2012

Verkorte toeren - een nieuwe oplossing om gaatjes te voorkomen

Verkorte toeren zijn ideaal voor het maken van ronde vormen. Hielen in sokken bijvoorbeeld, maar ook voor het breien van bijvoorbeeld knuffels. Een bekende methode is om de draad te wikkelen om de volgende steek, en die in de volgende toer samen te breien. Echt heel mooi, eerlijk waar, maar ik bleef steeds maar vergeten om de steek samen te breien met de omwikkeling, en dat gaf geen mooi resultaat.
Ik was dan ook heel blij om op YouTube een filmpje te vinden van Cat Bordhi, die een andere manier heeft uitgewerkt om deze verkorte toeren te maken. Ze noemt ze 'sweet tomatoe heels', omdat ze sokken ermee breit.

Zo gaat het:
Aan de goede kant van het werk brei je het aangegeven aantal steken. Dan draai je het werk om, je haalt de eerste steek averecht af en breit het aangegeven aantal steken averecht. Weer omkeren, de eerste steek averecht afhalen (met de draad al naar achter) en verder recht breien tot aan de afgehaalde steek. Het is makkelijker om niet te vergeten om hier te stoppen, want door het omdraaien en verder breien is er een gaatje ontstaan. De afgehaalde steek wordt nu samengebreid met de steek daaronder (zie foto). Neem gewoon de steek eronder erbij op de naald en brei ze recht samen.
Als je in het rond breit, kom je in de volgende toer vanaf de andere kant bij de andere afgehaalde steek. Om de steek eronder bij de steek op de naald te krijgen, is het handig om de steek even op de rechter naald te nemen, zodat je 'erbij' kunt. Neem de steek erbij en brei ze samen door de achterste lus. Houd gewoon in gedachten hoe een gebreide steek eruit ziet, je ziet vanzelf of je het goed gedaan hebt.

2 opmerkingen:

  1. Hoi hoi, ik was eens aan het zoeken voor een hiel zonder gaatjes (ik krijg ze nooit gatloos voor elkaar) en vond je blog en deze post. Nu heb ik een vraagje over deze hiel: ik brei een paar sokken vanaf de teen met 66 steken, waarvan ik een patroon brei over de helft van de steken (de bovenkant van de voet). Ben ik verplicht over 2/3e van de steken de hiel te breien (waardoor ik het patroon moet onderbreken) of is er een mogelijkheid de hiel te breien zonder het patroon te onderbreken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, dat zou ik zo niet kunnen zeggen. Ik ben geen sokkenbreister, ik weet wel dat je op ongelooflijk veel manieren sokken kunt breien. Volgens mij kun je de hiel ook wel over de helft van de steken breien. De Amerikaanse Cat Bordhi heeft veel breifilmpjes op YouTube staan waar ik ademloos naar heb zitten kijken, en verder is het vaak ook gewoon een kwestie van durven uitproberen. Succes gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen