zaterdag 17 maart 2012

Breipatronen ontwerpen

Als je zelf een breipatroon wilt ontwerpen en je gebruikt daarvoor gewoon ruitjespapier met vierkante ruitjes, wordt het resultaat toch altijd anders dan het gebreide resultaat. Dit komt doordat gebreide steken niet vierkant zijn. Het zijn meer platte rechthoeken.

Bij Printable Paper op internet kun je - heel handig - ruitjespapier downloaden die je kunt uitprinten zodat je daarop een ontwerp kunt maken. Super handig! Zo wordt het resultaat tenminste zoals je het bedoelt.

Als je liever op de computer ontwerpt - of misschien wil je een digitaal ruitjesschrift met breipatronen gaan bijhouden - dan zou je Excel kunnen gebruiken. Om een goede verhouding te krijgen, zet je de kolombreedte op 3 en de rijhoogte op 16. Nu nog de schaal verkleinen zodat er wat meer ruitjes op het scherm passen en je kunt je gang gaan.

Iets meer gedetailleerd: Open Excel. Met Ctrl-A selecteer je het hele werkblad. Bij Opmaak kun je de rijhoogte instellen op 16, en de kolombreedte op 3. De schaal verklein je heel makkelijk door de Ctrl-toets ingedrukt te houden en aan het wieltje van de muis te draaien. Of rechts onder in het scherm het schuifje te verplaatsen van het percentage.

Veel ontwerpplezier gewenst!

5 opmerkingen:

  1. Kijk, dat is nog eens een nuttige tip! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb net je blog ontdekt, ik ben net begonnen met breien en nu al verslaafd.
    Jouw tips zijn super ik ga je zeker volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe zit het met de tekens voor kabels en zo, kun je die ook in excel doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor als je geen Excel hebt is er eventueel ook een handige website waar je dit mee kunt doen: www.StitchFiddle.com

    Het is volledig in het Nederlands en steekverhoudingen voor breien zijn er ook mee mogelijk.